Niemiecko-szwajcarski koncern medialny "Axel Spinger" na polskim rynku prasowym posiada "Fakt", "Newsweek" i "Forbs". Istniejący od 1946 roku koncern kieruje się w swojej dziennikarskiej pracy takimi wartościami jak: wspieranie Zjednoczonej Europy i Sojuszu Północnoatlantyckiego, pilnowanie prawa i wolności w Niemczech, popieranie polityki Izraela.

Hiena Roku

Koncern w polskojęzycznej prasie niejednokrotnie publikował artykuły, które przedstawiały negatywnie Polskę i Polaków. W 2008 roku Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich przyznało hańbiący tytuł Hieny Roku za inscenizowanie konfliktu między Polakami i Niemcami podczas trwających Mistrzostw Europy. W tym samym czasie ukazała się seria artykułów w niemieckim "Bildzie" i polskim "Fakcie", w których autorzy określali przeciwną stronę obraźliwymi epitetami.

Reklamy
Reklamy

Niemieckie gazety należące do koncernu "Axel Springer" wielokrotnie używały w swoich artykułach kłamliwego określenia "polskie obozy zagłady". Pomimo interwencji polskich władz koncern nie zamieścił nigdy stosownego sprostowania.

Jasne wytyczne dla dziennikarzy

Mark Dekan - szef koncernu medialnego, wystosował instrukcję do swoich polskich pracowników, jak mają opisywać wybór Donalda Tuska na szefa Rady Europejskiej i jak muszą się odnosić do braku poparcia ze strony polskiego rządu. W liście Denkana możemy przeczytać - "Wyłącznym zwycięzcą nie jest jednak Donald Tusk, tak jak Kaczyński nie jest jedynym przegranym. Razem z Tuskiem wygrali Polacy - wszyscy ci, którzy są dumni z przynależności do Unii Europejskiej (...). Co do przegranych w tym starciu, to obok Jarosława Kaczyńskiego znalazła się dobra reputacja Polski jako rzetelnego partnera".

Reklamy

Denkan w swoim liście przekonywał polskich dziennikarzy, że mają wiele możliwości, by Polacy cały czas byli zwolennikami integracji europejskiej.

Repolonizacja mediów

Rzecznik Prawa i Sprawiedliwości Beata Mazurek uznała, że jest to skandaliczna ingerencja Niemiec w polskie sprawy wewnętrzne. Zaznaczyła, że żaden wydawca medialny, zarówno polski i zagraniczny, nie ma prawa manipulować osobami publicznymi, łamać sumienia dziennikarzy i wolności mediów. Prawo i Sprawiedliwość chcąc przeciwdziałać manipulacjom ze strony zagranicznych koncernów zapowiada repolonizacje mediów. Jak podaje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, około 80-90% mediów jest w rękach zagranicznego kapitału. Po wprowadzeniu projektu ustawy dotyczącej repolonizacji mediów udział zagranicznego kapitału w mediach będzie wynosił maksymalnie 20%.

źródło: Rzeczpospolita #axelspringer #PiS #TVP